Connect with us

PETROL

Küresel petrol talebindeki büyüme düşüyor


Çin’deki daralma ve ABD’de azalan benzin satışları, petrol piyasasını olumsuz etkiliyor. OPEC+ fiyatların düşmemesi için üretim kesintilerini erteleme kararı alırken IEA’nın son tahminleri, küresel petrol talebinin 10 yılın sonunda duraklayacağına işaret ediyor.

Deniz Yaşayan / İstanbul / Petroturk.com

Küresel petrol talebindeki büyüme, 2024’ün ilk yarısında yıllık bazda 800 kb/d artışla 2020’den bu yana en düşük seviyesini kaydetti. Talepteki bu yavaşlamanın başlıca nedeni olarak art arda dördüncü ayda da 280 kb/d daralan Çin gösterildi.

Norveç ve Kazakistan’daki planlı bakım kesintileri, Libya’da Hafter hükümetinin petrol satışlarını askıya alması, Brezilya ve Guyana’daki artan petrol arzını dengeledi. Sonuç olarak arz, ağustosta 80 kb/d artarak 103,5 mb/d’ye ulaştı. Bununla birlikte OPEC+ ülkelerinin arz artışında bu yıl 810 kb/d’lik bir düşüş yaşandı. OPEC+ dışı artışın ise bu yıl ve 2025’te 1,5 mb/d’ye ulaşacağı tahmin ediliyor.

KÜRESEL PETROL STOKLARI DÜŞTÜ

Küresel rafineri üretiminde de yıl sonuna kadar 440 kb/d’lik artışla 83 mb/d’ye ulaşılması bekleniyor. 2025’te de benzer şekilde, 630 kb/d’lik bir artışla 83,7 mb/d’lik bir hacme ulaşılması öngörülüyor. Buna karşın Çin’deki temmuz teslimatlarının beklenenden düşük gerçekleşmesi, bu yöndeki tahminler üzerinde olumsuz bir baskı yaratıyor. Ek olarak Avrupa ve Singapur’daki marjlar da kısa süreliğine negatife dönmüş durumda.

Gözlemlenebilir küresel petrol stokları temmuzda 47,1 mb azaldı. Bu düşüş, ham petrol, NGL ve ham maddelerde yoğunlaşırken (-75,5 mb) petrol ürünleri ocak 2021’den bu yana en yüksek seviyesine ulaştı. OECD sanayi stokları temmuzda mevsimsel olarak 12,3 mb düşüşle beş yıllık ortalamanın 78,5 mb altında kaldı. Ön veriler, ağustostaki hisse senedi düşüşlerinin de devam ettiğini gösteriyor.

ÇİN’DEKİ DURGUNLUK TALEBİ ETKİLEDİ

Petrol fiyatları ağustosta ve eylül başında düşüş yaşadı. ICE Brent vadeli işlemleri Çin talebindeki düşüş ve ekonomik olumsuzlukların “arz fazlası” korkusunu artırmasıyla yaklaşık 10 dolar/bbl düştü. Yatırımcı satışları düşüş eğilimini artırdı ve net spekülatif döviz varlıkları son yılların en düşük seviyelerine geriledi. Şu an Brent, nisan 2024’teki en yüksek seviyesinden 20 dolar/ bbl düşüşle, varil 70 dolar/ bbl’den işlem görüyor. Bu da 2021’in sonundan bu yana kaydedilen en düşük seviye.

Çin’in başını çektiği küresel petrol talebi artışında son aylarda görülen hızlı düşüş, petrol piyasasındaki sert satışları tetikledi. Brent ham petrolündeki vadeli işlemler, Libya’daki siyasi krizin neden olduğu büyük arz kayıpları ve ham petrol envanterindeki çekişlere karşın ağustos başında 82 dolar/bbl’i aşan yüksek seviyesinden, eylülün başlarında 70 dolar/bbl’in altındaki düşük seviyesine geriledi. Bu, son üç yılın en düşük seviyesi oldu.

Çin’deki son yavaşlama, petrol tüketiminin temmuzda üst üste dördüncü kez 280 kb/d azalmasına neden oldu. Bu, 2024’teki ortalama 1 mb/d büyüme hızı ve 2023’teki pandemi sonrası 1,5 mb/d’lik artışla büyük bir tezat oluşturdu. Ülkenin petrol talebinin ekonomik durgunluk ve petrolden alternatif kaynaklara geçişin hızlanmasıyla birlikte yalnızca 180 kb/d artması bekleniyor. Ek olarak, Çin’de artan elektrikli araç satışları kara yolu yakıt talebini azaltırken demir yollarının gelişimi de yurt içi hava yollarındaki büyümeyi kısıtlıyor.

ABD’DE BENZİN KULLANIMI AZALDI

Çin dışındaki ülkelerde petrol talebindeki büyüme ise en iyi tabirle “ılımlı” seyrediyor. ABD’ye ilişkin son veriler, benzin teslimatlarının mayısta beklenmedik bir artış kaydetmesinin ardından haziranda keskin bir düşüş yaşadığını gösteriyor. Böylelikle dünyanın en büyük petrol tüketicisinde benzin kullanımı bu yılın ilk beş ayında, bir önceki yıla kıyasla azalmış oldu. Yapısal dalgalanmalar ve ekonomideki durgunluk birçok gelişmiş ekonomide teslimatların daralmayı sürdürdüğü anlamına geliyor. Bu, gelişmiş ekonomilerin petrol kullanımını, pandemi öncesi seviyesinin yaklaşık 2 mb/d altında bırakabilir. Çin’de petrol talebinin büyüme yönündeki ivmesini kaybetmesi ve Çin dışında artış ve düşüşlerin “ılımlı” seyretmesi, küresel petrol talebinin 10 yılın sonunda duraklayacağına işaret ediyor.

ÜRETİM KESİNTİLERİ İKİ AY ERTELENDİ

Petrol fi yatlarındaki bu düşüşü durdurmak için başta Riyad yönetimi olmak üzere OPEC+ ülkeleri, çeşitli önlemler alıyor. Son olarak, gönüllü üretim kesintilerini gevşetme tarihini iki ay ertelemeye karar verdiler. Bu gecikme, OPEC+’ya önemli bir zaman kazandıracak. Özellikle de gelecek yılın sonuna kadar 2,2 mb/d’lik ek kesintileri aşamalı olarak kaldırma yönündeki planlarını ayrıntılı olarak ele almak için.

Tıkla Yorum Yap

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

PETROL

Küresel madeni yağ pazarının aralıksız lideri Shell 18. kez zirvede


 

Madeni yağ üretiminin bir kısmını Türkiye’de gerçekleştiren Shell, bir kez daha dünyanın lider madeni yağlar tedarikçisi seçilerek küresel şampiyonlukta 18 yılı devirdi.

Shell binek araç, ticari araç ve endüstriyel yağlar olmak üzere 3 ana kategoride de liderliğini sürdürdü.

Zirvede büyümeye devam eden şirketin başarısında premium ürün yatırımları ve yenilikçi çözümleri rol oynadı.

Shell küresel pazar araştırma ve danışmanlık şirketi Kline + Company’nin raporuna göre, üst üste 18. kez dünyanın bir numaralı madeni yağlar tedarikçisi oldu.

Kocaeli Derince’de kurulu Akdeniz’in tek gres ve en büyük madeni yağ tesisiyle global madeni yağ üretiminin bir kısmını da uzun yıllardır Türkiye’de gerçekleştiren Shell; binek araç, ticari araç ve endüstriyel yağlar olmak üzere raporda ele alınan 3 ana kategoride ve toplamda küresel sektör liderliğini sürdürdü.

Kline + Company’nin ‘Global Madeni Yağlar: Pazar Analizi ve Değerlendirme’ adlı raporu dünyanın önde gelen madeni yağlar pazarları, pazar segmentleri, ürün türleri ve formülasyonları kapsamında 2023 verilerine göre hazırlandı.

“Öncü rolümüzü koruma hedefindeyiz”

 

Shell Madeni Yağlar Küresel Başkan Yardımcısı Jason Wong 18 yıllık aralıksız liderliğe ilişkin şu değerlendirmeleri yaptı:

“Madeni yağlar alanında dünya liderliğini aralıksız sürdürüyor olmamız, tüketicilere, ticari müşterilere ve endüstriyel kullanıcılara doğru madeni yağlar çözümleri sunma konusundaki kararlılığımızın en güçlü kanıtıdır.

Yenilikçi markamız, teknolojimiz ve insan kaynağımızla küresel çapta mobiliteyi desteklemekten gurur duyuyoruz. Önümüzdeki dönemde de geleceğin madeni yağlar ve sıvı çözümlerini sunarak bu öncü rolümüzü koruma hedefindeyiz” dedi.

Shell’in küresel liderliğinin arkasında, Shell Helix binek araç motor yağları, Shell Rimula kamyon ve ağır hizmet motor yağları, Shell Tellus ve Shell Gadus endüstriyel yağları ve gresleri gibi birçok pazarda tercih edilen premium ve farklılaştırılmış ürünlere yaptığı yatırımlar bulunuyor.

Batarya ile veri merkezi sıvılarında yarına bugünden hazır

Aynı zamanda 2019 yılında E-Fluids portföyünü tanıtan ilk markalardan biri olan Shell, bugün Shell E-Fluids ile elektrikli araçların verimliliğini, güvenliğini ve sürdürülebilirliğini artırıyor.

Bu ürünler, yalnızca elektrikli araçlar için değil, veri merkezleri ve Batarya Enerji Depolama Sistemleri (BESS) gibi alanlar için de yenilikçi çözümler sunuyor. Shell, bu kapsamda performans, verimlilik ve sürdürülebilirlik alanlarında sınırları zorlayan bir dizi daldırma soğutma sıvısı da geliştirdi.

Shell Madeni Yağlar, Shell’in 2050 yılına kadar net sıfır emisyonlu bir enerji şirketi olma hedefinin gerçekleşmesinde kritik bir rol oynuyor. Bu hedef doğrultusunda, Shell kendi operasyonlarından kaynaklanan karbon emisyonlarını azaltmanın yanı sıra müşterilerinin karbon ayak izlerini minimize etmelerine ve atıklarını azaltmalarına yardımcı oluyor.

Yakıt verimliliği ve motor ömrüne katkı sağlıyor

Bu doğrultuda Shell aynı zamanda sürdürülebilir ambalajlar ve döngüsel çözümler geliştirerek atıkları azaltıyor ve biyolojik olarak parçalanabilir ürünleriyle daha çevreci seçenekler sunuyor.

Shell’in gelişmiş düşük viskoziteli yağları, yakıt verimliliğini araçlarda %3’e[1], endüstriyel uygulamalarda da enerşi tasarrufunu %4’e[2] kadar artırabiliyor. Bu özellikler, motor ve makinelerin ömrünü uzatıyor ve aynı zamanda emisyonların azalmasına da katkı sağlıyor.

Kline + Company’nin raporuna göre, Shell 2023 yılında %11,6’lık küresel pazar payıyla liderliğini pekiştirdi. Shell Madeni Yağlar’ın küresel satışlarının segmentlere göre dağılımı ise %36 tüketici otomotiv, %33 endüstriyel ve %31 ticari otomotiv olarak gerçekleşti.

 

Continue Reading

PETROL

Türk Telekom ve Petrol Ofisi Grubu’ndan akaryakıt sektörünün en büyük dijital dönüşüm hamlesi


Türkiye’nin enerji altyapı grubu Petrol Ofisi ile Türkiye’nin dijital dönüşümünün lideri Türk Telekom arasında “Geniş Alan İletişim Ağı” (SD-WAN) alanında dört yıldır devam eden stratejik iş birliğinde yeni bir döneme girildi.  Petrol Ofisi Grubu’nun 81 ilde sayıları 2 bin 700’e varan akaryakıt istasyonunu kapsayan ve dünyanın en yaygın SD-WAN teknolojisi kullanımlarından birine imza atılan proje, sektörde de bir ilk olma özelliği taşıyor.

Türkiye akaryakıt ve toplam kimyasal pazarlarının geleneksel lideri Petrol Ofisi Grubu, dijital dönüşümün lideri Türk Telekom ile gerçekleştirdiği iş birliğiyle, sektöründe bir ilke imza attı. Şirket, Türkiye genelindeki akaryakıt istasyonları ve yurt genelinde yayılan köy pompalarında satış, stok ve dolum verilerinin yönetimini daha güvenli ve kesintisiz hale getirmek amacıyla Türk Telekom ile sürdürdüğü kapsamlı iş birliğini genişletiyor. Bu iş birliği sayesinde Türk Telekom, Petrol Ofisi’nin akaryakıt otomasyon sistemlerinin dijital dönüşümünde sektöre referans teşkil eden “Geniş Alan İletişim Ağı” (SD-WAN) ve Lokal Network Altyapı kurulumunu hayata geçirerek 5 yıl daha altyapı yönetimini sağlayacak. Yeni anlaşma ile Petrol Ofisi Grubu’nun dört yıl önce sektörde bir ilke imza atarak yine Türk Telekom iş birliğiyle kullanmaya başladığı SD-WAN teknolojisi, geçtiğimiz günlerde devir süreci tamamlanan bp istasyonlarında ve hizmet noktalarında da kullanılacak.

Anlaşma hakkında açıklama yapan Petrol Ofisi Grubu CEO’su Mehmet Abbasoğlu, “Grubumuzun dijital dönüşüm hedeflerine ulaşmasında önemli bir kilometre taşı olan ve Türkiye genelinde enerji sektöründe iletişim otomasyon altyapısının, UTTS dâhil olmak üzere yenilikçi çözümlerle güçlendirilmesine katkı sunan bu önemli projeyi, dijitalleşmeyi bir kültür olarak gören ve ülkemizin dijital dönüşümünde hayati rol oynayan Türk Telekom ile hayata geçirmekten ötürü mutluyuz. bp satın alımı ile birlikte ülke genelinde 2 bin 700 adetlik bir istasyon ağına ulaşarak ülkenin enerji arzının güvenliği ve erişimindeki rolümüzü daha da perçinlediğimiz bir yaygınlığa eriştik. Türkiye’nin dört bir yanına ulaşan bu ağı güvenli, kesintisiz ve yüksek erişilebilirlik sağlayan bir iletişim altyapısı ile destekleyerek sektörde norm olacak bir standarda öncülük etmenin gurunu yaşıyoruz.” şeklinde konuştu.

Türk Telekom CEO’su Ümit Önal ise açıklamasında şunları söyledi: “Türk Telekom olarak, işletmelerin ve kurumların dijital dönüşüm yolculuklarında yanlarında olmaktan gurur duyuyoruz. Hayatın her alanına aktardığımız dijitalleşme vizyonumuz ile savunmadan sanayiye, finanstan enerjiye, eğitimden sağlığa ulaşımdan tarıma, sanattan spora pek çok sektörlerde dijitalleşmeyi sağlayan kilometre taşlarını oluşturmaya devam ediyoruz. Petrol Ofisi ile gerçekleştirdiğimiz bu iş birliği, SD-WAN teknolojimizle onların ağ yönetimini daha esnek, güvenilir ve merkezi hale getirerek, operasyonel verimliliklerini en üst düzeye çıkarmalarına olanak tanıyor. Geleceğin teknolojilerini bugünden hayata geçirerek, işletmelerin dijital dönüşüm süreçlerini desteklemeye ve en yeni teknolojilerle uçtan uca çözümler sunmaya devam edeceğiz.” dedi.

Merkezi ağ mimarisi ile yüzde 100’e yakın erişilebilirlik
İstasyon ve terminal altyapısını tek bir merkezden yönetmeyi mümkün kılan, esneklik, ölçeklenebilirlik ve yüksek görünürlük sağlayan bir ağ mimarisi olan SD-WAN (Geniş Alan İletişim Ağı) teknolojisi Petrol Ofisi Grubu’nun Türkiye’nin 81 ilinde bulunan ve sayıları bp’nin de katılımıyla 2 bin 700’e varan akaryakıt istasyonunda kullanılabilir hale gelecek. Bu sayede istasyonlarda otomasyon sistemleri ile elde edilen verilerin Türk Telekom’un sağladığı uydu, GSM ve karasal hatlar üzerinden Petrol Ofisi veri merkezi ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’na (EPDK) anında iletilmesi sağlanacak. Petrol Ofisi Grubu’na geniş alan ağlarını merkezi bir yapıda yönetme imkânı sunan bu yenilikçi SD-WAN teknolojisi, yüzde 100’e yakın erişilebilirlik, esneklik ve ölçeklenebilirlik sağlıyor.

Continue Reading

PETROL

UTTS (ULUSAL TAŞIT TANIMA SİSTEMİ) İÇİN SON BAŞVURU TARİHİ 31 OCAK 2025 OLDU


Ticari araç sahipleri dikkat! Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın uygulamaya koyduğu Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) için başvuru süresi uzatıldı. Akaryakıt işlemlerini güvenli, şeffaf ve kayıtlı hale getirmeyi hedefleyen bu sistemde başvuru süresi 31 Ocak 2025 tarihine kadar devam edecek. Cihaz montaj işlemleri için ise son tarih 30 Nisan 2025 olarak belirlendi.

Eren Teknik Otomotiv A.Ş., yakıt güvenliği ve filo yönetimi alanında sunduğu yenilikçi hizmetlerle sektörde fark yaratmaya devam ediyor. Uzun yıllara dayanan deneyimi ve geniş hizmet ağıyla, UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) sürecinde de ticari araç sahiplerine eksiksiz çözümler sunuyor. Ayrıca, Dünya markası Fuelguard ile işbirliği yaparak yakıt güvenliği alanında önemli başarılar elde etmiş ve UTTS sürecine farklı bir sinerji katmıştır.

Eren Teknik Otomotiv A.Ş. CEO’su Mehmet Bulut: “Yakıt Güvenliğinde Öncü Çözümler Sunuyoruz”

Eren Teknik Otomotiv A.Ş. CEO’su Mehmet Bulut, UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi)’nin yakıt güvenliği açısından sektöre sağladığı faydaları vurguladı ve şirketin bu alandaki öncü rolüne dikkat çekti:

“Eren Teknik Otomotiv A.Ş. olarak, yakıt güvenliği konusundaki uzmanlığımızı UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) sürecine entegre ederek müşterilerimize en yüksek standartlarda hizmet sunuyoruz. Yakıt güvenliğine olan katkılarımız, dünya çapında bir marka olan Fuelguard ile gerçekleştirdiğimiz işbirliği ile güçlendi. Fuelguard ile sunduğumuz çözümler, kaçak ve usulsüz işlemleri önlerken, sektöre şeffaflık ve güvenlik kazandırıyor. Uzman ekiplerimiz ve yenilikçi teknolojilerimizle ticari araç sahiplerinin güvenilir bir çözüm ortağıyız.”

Yakıt Güvenliğini Sağlayan Doğru Cihaz ve Uzman Hizmet

Eren Teknik Otomotiv A.Ş., yakıt güvenliğini en üst düzeye çıkarmak için UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) cihaz montajında tüm marka ve model araç gruplarının tamamına uygun çözümler sunuyor. Yanlış cihaz seçiminin yakıt güvenliğini ve sistem işleyişini olumsuz etkileyebileceğini belirten Mehmet Bulut, şu uyarılarda bulundu:

“Tüm marka ve model araç gruplarının yakıt depolarına uygun cihazların seçimi, sistemin sağlıklı işleyişi ve yakıt güvenliği açısından kritik öneme sahip. Uzman ekiplerimiz, doğru cihaz seçimi ve montaj işlemleriyle müşterilerimize tam güvence sağlıyor. Montaj süresi araç başına yalnızca 15 dakika, bu da hem hız hem de verimlilik anlamına geliyor.”

Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’nin Türkiye Geneli Yetkili Montaj Servis Ünvânına Sahibiz

Eren Teknik Otomotiv A.Ş., yakıt güvenliği alanındaki liderliği ve güçlü hizmet ağıyla Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) montajı konusunda Türkiye geneli yetkili montaj servis ünvanına sahiptir. Mobil ekipler, müşterilerinin bulunduğu yerde hızlı ve güvenilir montaj işlemi gerçekleştirerek sürecin kolay ve sorunsuz bir şekilde tamamlanmasını sağlıyor. CEO Mehmet Bulut, bu hizmetin avantajlarını şöyle açıkladı:

“Yakıt güvenliğini sağlamak ve sistemi hızlı bir şekilde devreye almak için mobil ekiplerimizle müşterilerimizin ayağına gidiyoruz. UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) sayesinde yakıt tüketim raporları, ikmal kontrolü ve filo yönetiminde sağlanan kolaylıklarla hem bireysel kullanıcıların hem de işletmelerin güvenliğini artırıyoruz. Aynı zamanda bu sistem, yakıt harcamalarında maliyet tasarrufu sağlayarak ekonomik fayda da sunuyor.”

Eren Teknik Otomotiv A.Ş. ile Güvenli ve Şeffaf Yakıt Yönetimi

Yakıt güvenliğinde uzun yıllardır lider olan Eren Teknik Otomotiv A.Ş., UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) sürecinde de bu uzmanlığını ortaya koyuyor. Şirket, Fuelguard ile yaptığı işbirliği sayesinde kaçak yakıt alımlarını önleyen teknolojiler ve kapsamlı çözümler sunuyor. Eren Teknik Otomotiv A.Ş., hem bireysel araç sahiplerinin hem de filoların ihtiyaçlarına yüksek güvenlikli çözümlerle yanıt veriyor.

Son Başvuru ve Montaj Tarihlerini Kaçırmayın!

Başvurular için son tarih 31 Ocak 2025 iken, cihaz montaj işlemleri için belirlenen son tarih 30 Nisan 2025. Eren Teknik Otomotiv A.Ş., müşterilerinin bu süreçte yakıt güvenliğini ve verimliliği artırmak için tüm olanaklarını seferber etmiş durumda.

Daha Fazla Bilgi İçin:

Yakıt güvenliği ve UTTS (Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi) hakkında detaylı bilgi almak için Eren Teknik Otomotiv A.Ş. ile iletişime geçin. Güvenli, şeffaf ve kayıtlı bir sistem için Eren Teknik Otomotiv A.Ş.’ye güvenin!

Continue Reading

En Çok Okunanlar