Elektrikli Araçlar
Raşit Kırkağaç: Küresel elektrikli araç pazarı büyüyor
Raşit Kırkağaç’ın kaleme aldığı özel habere göre Uluslararası verilere göre 2023 yılında elektrikli otomobil satışları küresel düzeyde 14 milyona yaklaştı. Bu satışların yüzde 95’i Çin, Avrupa ve ABD’de gerçekleşti. Türkiye’de elektrikli araç pazarı büyürken 2023 yılında elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre 5 kattan fazla arttı ve 80 bin 826’ya yükseldi.
İklim değişikliği ve enerji dönüşümü kapsamında hareket eden ülkeler ulaşım ve taşımacılıkta içten yanmalı motorlar yerine elektrikli motorların pazar payını artırma hedefiyle hareket ediyorlar. Özellikle Rusya-Ukrayna Savaşı ve Ortadoğu’da yaşanan belirsizliklerle birlikte giderek istikrarsızlaşan petrol sektörüne ulaşımda alternatifler arayan ülkeler bir yandan da şehir içi ulaşımda karbon emisyonları azaltma hedefiyle hareket ediyorlar. Verilere göre 2023 yılında haftada 250 binden fazla yeni kayıt yapıldı ve bu rakam 2013 yılındaki toplam rakamdan daha fazla. Türkiye’deki elektrikli araç satışlarına bakıldığında 2022 yılında 14 bin 896 olan elektrikli araç satış rakamları 2023 yılında 5 kattan fazla artarak 80 bin 826’ya yükseldi. Toplam şarj noktası soket sayısı ise 2023 Aralık sonu itibarıyla 11 bin 812 oldu.
ÇİN 2023’TE 1,2 MİLYON ELEKTRİKLİ ARAÇ İHRAÇ ETTİ
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), Uluslararası Yenilenebilir Enerji Ajansı (IRENA), Global Enerji Monitör (GEM), OECD ve OPEC verilerine göre elektrikli otomobil satışları küresel pazarda artmaya devam etti.
2023 yılında piyasaya çıkan elektrikli araçların yaklaşık yüzde 60’ı Çin’de, yaklaşık yüzde 25’i Avrupa’da ve yüzde 10’u ise ABD’de gerçekleşti. 2023 yılında Çin’de satılan otomobillerin 3’te 1’inden fazlası elektrikli araç olarak kayıtlara geçti.
Çin’de yeni elektrikli araç tescillerinin sayısı 2023’te 8,1 milyona ulaşarak 2022’ye göre yüzde 35 arttı. Bununla birlikte Çin, 2023’te 4 milyondan fazla araç ihraç etti ve bu araçların da 1,2 milyonu elektrikli araç olarak kayıtlara geçti.
ASYA-PASİFİK’TE VERİLER YÜKSELMEYE DEVAM ETTİ
Raporlarda Çin dışı verilere bakıldığında Hindistan’daki elektrikli araç satışları yıllık yüzde 70 artışla 80 bine ulaştı ve satılan araçların yüzde 2’si elektrikli olarak gerçekleşti. Elektrikli araçların teşvikini artırma kapsamında FAME II planı devreye sokuldu ve vergi avantajlarıyla son yıllarda talebin artması sağlandı.
Tayland’da ise elektrikli otomobil kayıtları bir önceki yıla göre 4 kattan fazla arttı ve yaklaşık 90 bin adete ulaştı. Vietnam’da ise otomobil satışları 2023’te yüzde 25 daraldı fakat buna rağmen elektrikli araç satışları 2022’de 7 bin iken 2023’te 30 binin üzerine çıkarak yüzde 15 paya ulaştı.
Malezya’da vergi indirimleri ve ithalat vergisi muafiyetleriyle birlikte şarj altyapısının yaygınlaşması elektrikli araç satışlarını 3 kattan fazla artırdı ve 10 bine yükseltti.
Güney Amerika’da elektrikli araç satışları 90 bine ulaştı. Brezilya, Kolombiya, Kosta Rika ve Meksika 2023 yılında elektrikli araç pazarında bölgeye liderlik etti. Brezilya’da elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre yaklaşık 3 kat artarak 50 binin üzerine çıktı ve yüzde 3’lük pazar payına ulaştı. Meksika’ya bakıldığında elektrikli araç satışları yıllık yüzde 80 artışla 15 bine çıktı ve pazardaki pay oranı da yüzde 1’in üzerinde seyretti. Afrika, Avrasya ve Ortadoğu’da elektrikli otomobil satışları, toplam otomobil satışlarının yüzde 1’inden daha az gerçekleşti.
ABD VE AVRUPA, ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIŞLARINDA ÖNEMLİ PAYA SAHİP
ABD’de yeni elektrikli araç kayıtları 2023’te 1,4 milyona ulaşarak 2022’ye göre yüzde 40’tan fazla arttı. 2023 yılında yıllık büyüme önceki iki yıla göre yavaş olsa da elektrikli araç pazarındaki büyüme devam etti. Avrupa’da 2023’te elektrikli araç pazarı 3,2 milyona ulaştı ve 2022’ye göre yaklaşık olarak yüzde 20 arttı.
Özellikle Almanya, Çin ve ABD’den sonra bir yılda yarım milyon yeni elektrikli aracı piyasaya sürerek en fazla elektrikli otomobil kaydı gerçekleştiren üçüncü ülke oldu. Fakat Almanya’da çeşitli satın alma sübvansiyonlarının aşamalı olarak kaldırılması büyümeyi yavaşlatan etkenler arasında yer aldı. Almanya’da elektrikli otomobillerin satış payı 2022’de yüzde 30’dan 2023’te yüzde 25’e düştü. Buna rağmen Avrupa’nın genelinde elektrikli araç satışları artmaya devam etti.
Fransa ve Birleşik Krallık’ta satılan tüm otomobillerin yaklaşık yüzde 25’i Hollanda’da, yüzde 30’u İsveç’te satıldı. Yani satılan araçların yüzde 60’ı elektrikli araç olarak gerçekleşti. Norveç’e bakıldığında ise satış payının artış hızı az olmasına rağmen yüzde 95’le Avrupa’nın en yüksek satış payı olarak kayıtlara geçti.
VERGİ TEŞVİKLERİ PAZARIN BÜYÜMESİNE DESTEK OLUYOR
Dünyanın birçok ülkesi elektrikli araçların yaygınlaşmasını sağlamak için vergi teşviklerine devam ediyor. ABD’de belirli modeller için 7 bin 500 dolara kadar vergi kredisi sunuluyor.
Fakat bu kredi her bir otomobil için belirli satış oranına ulaşıldığında kademeli olarak azaltılıyor. Kanada’da 5 bin dolarlık bir federal vergi indirimi bulunuyor. Almanya’da ise 9 bin euro’ya kadar teşvik paketi sunulurken bu rakamın 6 bin euro’su hükümet tarafından, 3 bin euro’su da üretici tarafından sağlanıyor. Norveç’te elektrikli araçlar için KDV muafiyeti sağlanıyor. Fransa’da ise aracın maliyetine bakılarak 7 bin euro’ya kadar teşvik sunuluyor.
Tüm bu teşvik paketlerine bakıldığında elektrikli araç pazarının büyümeye ve teşvik mekanizmalarıyla desteklenmeye devam edeceği görülüyor. Ülkeler içten yanmalı motorların aksine elektrikli araçların şehir merkezlerinde daha fazla kullanılması için yeni teşvik paketleri üzerinde de çalışmayı sürdürüyor.
TÜRKİYE ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIŞLARINDA NE DURUMDA?
Elektrikli araç satışlarında Türkiye’ye bakıldığında 2022 yılında 14 bin 896 olarak gerçekleşen satış oranları 2023’te 80 bin 826 ve 2024 Haziran ayında ise 123 bin 977 olarak gerçekleşti. Toplam şarj noktası soket sayısı ise 2023 yılında 11 bin 812 olurken Haziran 2024’te bu rakam 20 bin 65’e yükseldi. 2023 yılı sonu itibarıyla AC şarj noktası sayısı 8 bin 320’den 2024 yılı Haziran ayında 12 bin 755’e yükseldi. DC şarj noktası sayısı ise 2023’te 3 bin 492’den 2024 yılı Haziran ayında 7 bin 310’a yükseldi. Şarj istasyonları toplam kurulu gücü 2023 yılında 645 MW olurken Haziran 2024’te bu rakam 1.209 MW’a çıktı.
Türkiye’nin yerli ve milli otomobili Togg’un devreye girmesi ve son olarak BYD’nin 1 milyar dolar değerindeki yatırım anlaşması çerçevesinde Türkiye’de yıllık 150 bin araçlık bir üretim tesisi ve AR-GE merkezi kurma çalışmalarına başlamasının, ülkedeki elektrikli araç pazarını da hareketlendireceği üzerinde duruluyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) da elektrikli araç ve şarj altyapısıyla ilgili önemli adımlar atıyor. EPDK, 25/12/2021 tarihinde yapılan kanun değişikliğiyle ilk yasal düzenlemeleri hayata geçirdi. Bu süreçte şarj ağı işletmeci lisansı konusunda da birçok başvuruyu değerlendiren EPDK, uygun şirketlere lisans vermeye başladı. Bu zamana kadar birçok lisans veren kurum, görevlerini yerine getirmediğini tespit ettiği bazı şirketlerin ise lisanslarını iptal etti. Bugün itibarıyla 169 şirket piyasada faaliyet gösteriyor. Mevzuata yeşil şarj istasyonları kavramının eklenmesiyle birlikte yenilenebilir enerji üretim tesisiyle bütünleşik şarj istasyonlarının kurulması ve sürdürülebilir, çevreye uyumlu bir ulaşım imkanı hedefleniyor.
EPDK’nın yayımladığı Elektrikli Araç ve Şarj Altyapısı Projeksiyonuna göre 3 farklı senaryo belirlendi. Bu kapsamda 2025’te düşük senaryoya göre 202 bin 30, orta senaryoya göre 269 bin 15 ve yüksek senaryoya göre 361 bin 893 elektrikli araç sayısına ulaşılacak. Elektrikli araç sayısında 2030’da düşük senaryoda 776 bin 362, orta senaryoda 1 milyon 321 bin 932 ve yüksek senaryoda 1 milyon 679 bin 600’e ulaşılacak.
2035’te ise elektrikli araç sayısı düşük senaryoda 1 milyon 779 bin 488, orta senaryoda 3 milyon 307 bin 577, yüksek senaryoda ise 4 milyon 214 bin 273’e çıkacak. Öte yandan, şarj altyapısına yönelik çalışmaların geliştirilmesiyle şarj istasyon ve soket sayılarında da artış bekleniyor. Şarj soketi sayısı 2025’te düşük senaryoya göre 34 bin 278, orta senaryoya göre 46 bin 70, yüksek senaryoya göre ise 61 bin 897 olarak hesaplanıyor.
2030 öngörüleri şarj soket sayısının düşük senaryoda 83 bin 543, orta senaryoda 142 bin 824 ve yüksek senaryoda 181 bin 274 olacağını işaret ediyor. Şarj soket sayısının 2035’te ise düşük senaryoya göre 146 bin 916, orta senaryoya göre 273 bin 76, yüksek senaryoya göre ise 347 bin 934 olması bekleniyor.
TÜRKİYE ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARINDA ÜST SIRALARDA OLABİLİR
Türkiye son yıllarda yükselen elektrikli araç satışları ve şarj altyapı çalışmalarıyla küresel arenada oyuncu olma yolunda ilerliyor. Bunun en büyük göstergesi de araç pazarının 2020’den itibaren hızla büyümeye başlaması. Pazarın büyümesinin en önemli faktörlerinden biri de Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomobili Togg’un 2023 yılında seri üretime geçerek piyasaya sunulmasıyla hissedildi. Togg’un piyasaya girmesi elektrikli araçlar konusunda Türkiye’nin küresel rekabette önemli bir oyuncu olabileceğini gösteriyor. Aynı zamanda Türkiye, 2025 yılına kadar batarya üretim kapasitesini yıllık 15 GWh seviyesine çıkarmayı hedefliyor. Dış pazar potansiyeline bakıldığında ise AB’nin 2035 yılına kadar içten yanmalı motorlu araçların satışını yasaklama kararı Türkiye için önemli bir fırsat sunuyor. 2023 yılında Avrupa’ya 500 milyon dolar değerinde elektrikli araç ihracatı gerçekleştiren Türkiye’nin bu rakamı 2025 yılına kadar 2 milyar dolara çıkarabileceği tahmin ediliyor.
Elektrikli Araçlar
Hızlı Şarj Hizmetinin Yanında 1 Aylık Ücretsiz S Sport Plus Keyfi
Türkiye’nin her bölgesinde hizmet veren, elektrikli araç dünyasının hızla büyüyen şarj istasyonu OtoPriz, avantajlı kampanyalarla müşteri memnuniyetini artırmaya devam ediyor. Tüm müşterilerine 1 aylık ücretsiz S Sport Plus keyfi sunan OtoPriz, 22 Kasım – 22 Aralık 2024 tarihleri arasında geçerli olan kampanyası ile spor sever müşterilerine EuroLeague, LaLiga, Serie A, NBA, UFC, MotoGP, FIBA, NFL gibi heyecan verici lig ve turnuvaları canlı ve özet olarak izleme imkanı sağlıyor.
Yüzde yüz yenilenebilir enerjiyle çalışan Otopriz şarj istasyonları, yeni kampanyasıyla elektrikli araç kullanıcılarına sunduğu avantajlarla sektörde fark yaratıyor. Yenilikçi şarj markası, daha önce Bankkart kullanıcılarına sunduğu avantajın ardından, şimdi de tüm müşterilerine spor keyfini canlı olarak yaşayabileceği bir kampanyaya imza atıyor. 22 Kasım – 22 Aralık 2024 tarihleri arasında geçerli olan kampanya ile tüm spor sever müşterilerine EuroLeague, LaLiga, Serie A, NBA, UFC, MotoGP, FIBA ve NFL serilerini canlı ve özet olarak izleme imkanı sunuluyor. OtoPriz, herhangi bir konum ya da cihaz fark etmeksizin çoklu ortamda kullanılabilecek kampanya kodu ile lig ve derbi heyecanını canlı olarak yaşatıyor.
Elektrikli araç kullanıcılarına keyifli bekleyiş fırsatı
Müşteri memnuniyetini ön planda tutarak sektördeki kalite tanımına farklı bir vizyon getiren yeniliklerin adresi OtoPriz, müşterilerine hızlı şarj imkanı sunarken kısa süreli bekleyişleri keyifli hale getiriyor. Elektrikli araç kullanıcıları, araçlarını şarj ederken telefon, tablet ve diğer elektronik cihazlardan kolaylıkla tüm spor müsabakalarını izleyebiliyor.
Kampanyadan faydalanmak için elektrikli araçları bir kere şarj etmek yeterli. Kullanıcılar, şarj işlemi sonrasında teslim edilen faturanın ‘notlar’ kısmında yer alan kampanya kodunu, www.ssportplus.com platformuna girerek bir ay boyunca ücretsiz üyelik hizmetinden yararlanabiliyor. OtoPriz, 22 Aralık 2024 tarihine kadar geçerli olan kampanyası ile tüm elektrikli araç kullanıcılarına ayrıcalık sunmaya ve temiz bir gelecek inşasına katkıda bulunmaya devam edecek. Kampanyanın detaylarına web sayfasında yer veren OtoPriz, elektrikli araç kullanıcılarını kolay ara yüze sahip https://otopriz.com.tr/
Elektrikli Araçlar
OtoPriz Müşterilerine Her Alanda Kazandırıyor!
Türkiye’nin her bölgesinde hizmet veren, elektrikli araç dünyasının hızla büyüyen şarj istasyonu OtoPriz, avantajlı kampanyalarla müşteri memnuniyetini artırmaya devam ediyor. Tüm müşterilerine 1 aylık ücretsiz S Sport Plus keyfi sunan OtoPriz, 22 Kasım – 22 Aralık 2024 tarihleri arasında geçerli olan kampanyası ile spor sever müşterilerine EuroLeague, LaLiga, Serie A, NBA, UFC, MotoGP, FIBA, NFL gibi heyecan verici lig ve turnuvaları canlı ve özet olarak izleme imkanı sağlıyor.
Yüzde yüz yenilenebilir enerjiyle çalışan Otopriz şarj istasyonları, yeni kampanyasıyla elektrikli araç kullanıcılarına sunduğu avantajlarla sektörde fark yaratıyor. Yenilikçi şarj markası, daha önce Bankkart kullanıcılarına sunduğu avantajın ardından, şimdi de tüm müşterilerine spor keyfini canlı olarak yaşayabileceği bir kampanyaya imza atıyor. 22 Kasım – 22 Aralık 2024 tarihleri arasında geçerli olan kampanya ile tüm spor sever müşterilerine EuroLeague, LaLiga, Serie A, NBA, UFC, MotoGP, FIBA ve NFL serilerini canlı ve özet olarak izleme imkanı sunuluyor. OtoPriz, herhangi bir konum ya da cihaz fark etmeksizin çoklu ortamda kullanılabilecek kampanya kodu ile lig ve derbi heyecanını canlı olarak yaşatıyor.
Elektrikli araç kullanıcılarına keyifli bekleyiş fırsatı
Müşteri memnuniyetini ön planda tutarak sektördeki kalite tanımına farklı bir vizyon getiren yeniliklerin adresi OtoPriz, müşterilerine hızlı şarj imkanı sunarken kısa süreli bekleyişleri keyifli hale getiriyor. Elektrikli araç kullanıcıları, araçlarını şarj ederken telefon, tablet ve diğer elektronik cihazlardan kolaylıkla tüm spor müsabakalarını izleyebiliyor.
Kampanyadan faydalanmak için elektrikli araçları bir kere şarj etmek yeterli. Kullanıcılar, şarj işlemi sonrasında teslim edilen faturanın ‘notlar’ kısmında yer alan kampanya kodunu, www.ssportplus.com platformuna girerek bir ay boyunca ücretsiz üyelik hizmetinden yararlanabiliyor. OtoPriz, 22 Aralık 2024 tarihine kadar geçerli olan kampanyası ile tüm elektrikli araç kullanıcılarına ayrıcalık sunmaya ve temiz bir gelecek inşasına katkıda bulunmaya devam edecek. Kampanyanın detaylarına web sayfasında yer veren OtoPriz, elektrikli araç kullanıcılarını kolay ara yüze sahip https://otopriz.com.tr/ sayfasına davet ediyor.
ELEKTRİK
Otopriz, 250’yi aşan soket sayısı ile erişim ağını genişletmeye devam ediyor!
Eksim Holding çatısı altında yer alan Otopriz, Türkiye’nin her noktasında 250’yi aşan soket sayısı ile erişim ağını genişletmeye devam ediyor. Eksim olarak yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak gerçekleştirdikleri yatırımlar ile sürdürülebilir ve daha yeşil bir dünya için çalıştıklarını belirten Eksim Holding İş Geliştirme Başkanı Mutluhan Oruncak, “Türkiye’nin her köşesinde elektrikli araç kullanıcılarına 7/24 kesintisiz ve güvenli hizmet sunmayı amaçlayan yaygın ve yüksek hızlı şarj ağımızı devreye aldık. Hedefimiz, bu altyapıyla Türkiye genelinde elektrikli araç kullanımını daha erişilebilir hale getirmek ve üstün bir kullanıcı deneyimi sunarak sektörün lider operatörü olmak.” diye konuştu
Eksim Holding, enerji dağıtımı ve yenilenebilir enerji üretimi yatırımlarıyla Türkiye’nin yeşil enerji dönüşümünde öncü rol üstlenirken bu tecrübesini şimdi de elektrikli araç şarj istasyonu sektörüne taşıyor. Elektrikli araç ekosistemine güçlü bir giriş yapan Eksim’in yeni markası OtoPriz, Türkiye genelinde yüksek hızlı şarj çözümleri sunma hedefiyle erişim ağını hızla genişletmeye devam ediyor. Hakkâri’den Tekirdağ’a, ülkenin dört bir yanında kurduğu yüksek hızlı şarj istasyonlarında soket sayısı 250’yi aşan OtoPriz, bu alanda Türkiye’nin en büyük operatörü olmayı hedefliyor.
OtoPriz’in elektrikli araç sektöründeki yenilikçi adımlarını değerlendiren Eksim Holding İş Geliştirme Başkanı Mutluhan Oruncak, “Türkiye’nin her köşesinde elektrikli araç kullanıcılarına 7/24 kesintisiz ve güvenli hizmet sunmayı amaçlayan yaygın ve yüksek hızlı şarj ağımızı devreye aldık. Hedefimiz, bu altyapıyla Türkiye genelinde elektrikli araç kullanımını daha erişilebilir hale getirmek ve üstün bir kullanıcı deneyimi sunarak sektörün lider operatörü olmak.” ifadelerini kullandı.
İstasyonların yüzde 95’inde hızlı şarj hizmeti
Eksim olarak yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak gerçekleştirdikleri yatırımlar ile sürdürülebilir ve daha yeşil bir dünya için çalıştıklarını belirten Mutluhan Oruncak, “Elektrikli araç hızlı şarj istasyonu markamız OtoPriz ile hem karbon salımının azaltılmasına hem de çevre bilincinin yaygınlaştırılmasına katkı sunmayı hedefliyoruz. Şu an 250 şarj soketinin bulunduğu bir altyapı kurmuş durumdayız ve bu altyapının yüzde 95’i yüksek hızlı şarj kapasitesine sahip.” bilgisini verdi. Yüksek hızlı ve çevre dostu şarj teknolojilerini ülke genelinde daha erişilebilir kılarak Türkiye’nin karbon net sıfır geleceğinde önemli bir rol üstlendiklerini dile getiren Oruncak, “Elektrikli araç kullanıcılarına en modern, çevre dostu ve yenilikçi şarj çözümlerini sunmaya kararlıyız.” açıklamasını yaptı.
Sektörde bir ilk: Mobil hızlı şarj istasyonu hizmeti
Elektrikli araç kullanıcılarının yolda kalma endişesini ortadan kaldıran ve sektörde ilk olma özelliği taşıyan OtoPriz Mobil Hızlı Şarj İstasyonu, İstanbul’daki müşterilerinin bulundukları lokasyonda hızlı ve pratik şarj hizmeti almasını sağlıyor.
7/24 müşteri desteği
OtoPriz mobil uygulaması, kullanıcılarına en yakın şarj istasyonuna yönlendirme seçeneği sunarken 7/24 müşteri desteği ve yenilikçi ürünleriyle ayrıcalıklı bir şarj deneyimi yaşatıyor. OtoPriz, sürekli kendini geliştiren bir anlayışla sadece bugünün değil, geleceğin de şarj deneyimini şekillendirmeyi hedefliyor.
-
Sektörel3 hafta önce
Aramco, Horse Powertrain Limited’ın %10 hissesini satın alma işlemini tamamladı
-
ELEKTRİK3 hafta önce
Enerji Dönüşümünde Önemli İş Birliği
-
Yenilenebilir Enerji3 hafta önce
Arkın Akbay: Küresel Enerji Talebi 2050’ye Kadar Yüzde 18 Artacak!
-
Yenilenebilir Enerji3 hafta önce
TÜRKİYE’DE ENERJİ VERİMLİLİĞİNE VE YÖNETİMİNE EN FAZLA HARCAMA YAPAN SANAYİCİ VE İHRACATÇI FİRMALAR ARAŞTIRMASI SONUÇLANDI
-
Elektrikli Araçlar4 hafta önce
OtoPriz Müşterilerine Her Alanda Kazandırıyor!
-
Yenilenebilir Enerji4 hafta önce
Yeni yapılacak kamu binalarına “yeşil sertifika” zorunluluğu getiriliyor
-
Doğalgaz4 hafta önce
Socar, Türkiye doğal gaz dağıtım şirketini satacak
-
Yenilenebilir Enerji4 hafta önce
GENSED, Eskişehir’de “Güneş Enerjisi ve Enerji Depolama Semineri” düzenledi