Elektrikli Araçlar
Raşit Kırkağaç: Küresel elektrikli araç pazarı büyüyor
Raşit Kırkağaç’ın kaleme aldığı özel habere göre Uluslararası verilere göre 2023 yılında elektrikli otomobil satışları küresel düzeyde 14 milyona yaklaştı. Bu satışların yüzde 95’i Çin, Avrupa ve ABD’de gerçekleşti. Türkiye’de elektrikli araç pazarı büyürken 2023 yılında elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre 5 kattan fazla arttı ve 80 bin 826’ya yükseldi.
İklim değişikliği ve enerji dönüşümü kapsamında hareket eden ülkeler ulaşım ve taşımacılıkta içten yanmalı motorlar yerine elektrikli motorların pazar payını artırma hedefiyle hareket ediyorlar. Özellikle Rusya-Ukrayna Savaşı ve Ortadoğu’da yaşanan belirsizliklerle birlikte giderek istikrarsızlaşan petrol sektörüne ulaşımda alternatifler arayan ülkeler bir yandan da şehir içi ulaşımda karbon emisyonları azaltma hedefiyle hareket ediyorlar. Verilere göre 2023 yılında haftada 250 binden fazla yeni kayıt yapıldı ve bu rakam 2013 yılındaki toplam rakamdan daha fazla. Türkiye’deki elektrikli araç satışlarına bakıldığında 2022 yılında 14 bin 896 olan elektrikli araç satış rakamları 2023 yılında 5 kattan fazla artarak 80 bin 826’ya yükseldi. Toplam şarj noktası soket sayısı ise 2023 Aralık sonu itibarıyla 11 bin 812 oldu.
ÇİN 2023’TE 1,2 MİLYON ELEKTRİKLİ ARAÇ İHRAÇ ETTİ
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), Uluslararası Yenilenebilir Enerji Ajansı (IRENA), Global Enerji Monitör (GEM), OECD ve OPEC verilerine göre elektrikli otomobil satışları küresel pazarda artmaya devam etti.
2023 yılında piyasaya çıkan elektrikli araçların yaklaşık yüzde 60’ı Çin’de, yaklaşık yüzde 25’i Avrupa’da ve yüzde 10’u ise ABD’de gerçekleşti. 2023 yılında Çin’de satılan otomobillerin 3’te 1’inden fazlası elektrikli araç olarak kayıtlara geçti.
Çin’de yeni elektrikli araç tescillerinin sayısı 2023’te 8,1 milyona ulaşarak 2022’ye göre yüzde 35 arttı. Bununla birlikte Çin, 2023’te 4 milyondan fazla araç ihraç etti ve bu araçların da 1,2 milyonu elektrikli araç olarak kayıtlara geçti.
ASYA-PASİFİK’TE VERİLER YÜKSELMEYE DEVAM ETTİ
Raporlarda Çin dışı verilere bakıldığında Hindistan’daki elektrikli araç satışları yıllık yüzde 70 artışla 80 bine ulaştı ve satılan araçların yüzde 2’si elektrikli olarak gerçekleşti. Elektrikli araçların teşvikini artırma kapsamında FAME II planı devreye sokuldu ve vergi avantajlarıyla son yıllarda talebin artması sağlandı.
Tayland’da ise elektrikli otomobil kayıtları bir önceki yıla göre 4 kattan fazla arttı ve yaklaşık 90 bin adete ulaştı. Vietnam’da ise otomobil satışları 2023’te yüzde 25 daraldı fakat buna rağmen elektrikli araç satışları 2022’de 7 bin iken 2023’te 30 binin üzerine çıkarak yüzde 15 paya ulaştı.
Malezya’da vergi indirimleri ve ithalat vergisi muafiyetleriyle birlikte şarj altyapısının yaygınlaşması elektrikli araç satışlarını 3 kattan fazla artırdı ve 10 bine yükseltti.
Güney Amerika’da elektrikli araç satışları 90 bine ulaştı. Brezilya, Kolombiya, Kosta Rika ve Meksika 2023 yılında elektrikli araç pazarında bölgeye liderlik etti. Brezilya’da elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre yaklaşık 3 kat artarak 50 binin üzerine çıktı ve yüzde 3’lük pazar payına ulaştı. Meksika’ya bakıldığında elektrikli araç satışları yıllık yüzde 80 artışla 15 bine çıktı ve pazardaki pay oranı da yüzde 1’in üzerinde seyretti. Afrika, Avrasya ve Ortadoğu’da elektrikli otomobil satışları, toplam otomobil satışlarının yüzde 1’inden daha az gerçekleşti.
ABD VE AVRUPA, ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIŞLARINDA ÖNEMLİ PAYA SAHİP
ABD’de yeni elektrikli araç kayıtları 2023’te 1,4 milyona ulaşarak 2022’ye göre yüzde 40’tan fazla arttı. 2023 yılında yıllık büyüme önceki iki yıla göre yavaş olsa da elektrikli araç pazarındaki büyüme devam etti. Avrupa’da 2023’te elektrikli araç pazarı 3,2 milyona ulaştı ve 2022’ye göre yaklaşık olarak yüzde 20 arttı.
Özellikle Almanya, Çin ve ABD’den sonra bir yılda yarım milyon yeni elektrikli aracı piyasaya sürerek en fazla elektrikli otomobil kaydı gerçekleştiren üçüncü ülke oldu. Fakat Almanya’da çeşitli satın alma sübvansiyonlarının aşamalı olarak kaldırılması büyümeyi yavaşlatan etkenler arasında yer aldı. Almanya’da elektrikli otomobillerin satış payı 2022’de yüzde 30’dan 2023’te yüzde 25’e düştü. Buna rağmen Avrupa’nın genelinde elektrikli araç satışları artmaya devam etti.
Fransa ve Birleşik Krallık’ta satılan tüm otomobillerin yaklaşık yüzde 25’i Hollanda’da, yüzde 30’u İsveç’te satıldı. Yani satılan araçların yüzde 60’ı elektrikli araç olarak gerçekleşti. Norveç’e bakıldığında ise satış payının artış hızı az olmasına rağmen yüzde 95’le Avrupa’nın en yüksek satış payı olarak kayıtlara geçti.
VERGİ TEŞVİKLERİ PAZARIN BÜYÜMESİNE DESTEK OLUYOR
Dünyanın birçok ülkesi elektrikli araçların yaygınlaşmasını sağlamak için vergi teşviklerine devam ediyor. ABD’de belirli modeller için 7 bin 500 dolara kadar vergi kredisi sunuluyor.
Fakat bu kredi her bir otomobil için belirli satış oranına ulaşıldığında kademeli olarak azaltılıyor. Kanada’da 5 bin dolarlık bir federal vergi indirimi bulunuyor. Almanya’da ise 9 bin euro’ya kadar teşvik paketi sunulurken bu rakamın 6 bin euro’su hükümet tarafından, 3 bin euro’su da üretici tarafından sağlanıyor. Norveç’te elektrikli araçlar için KDV muafiyeti sağlanıyor. Fransa’da ise aracın maliyetine bakılarak 7 bin euro’ya kadar teşvik sunuluyor.
Tüm bu teşvik paketlerine bakıldığında elektrikli araç pazarının büyümeye ve teşvik mekanizmalarıyla desteklenmeye devam edeceği görülüyor. Ülkeler içten yanmalı motorların aksine elektrikli araçların şehir merkezlerinde daha fazla kullanılması için yeni teşvik paketleri üzerinde de çalışmayı sürdürüyor.
TÜRKİYE ELEKTRİKLİ ARAÇ SATIŞLARINDA NE DURUMDA?
Elektrikli araç satışlarında Türkiye’ye bakıldığında 2022 yılında 14 bin 896 olarak gerçekleşen satış oranları 2023’te 80 bin 826 ve 2024 Haziran ayında ise 123 bin 977 olarak gerçekleşti. Toplam şarj noktası soket sayısı ise 2023 yılında 11 bin 812 olurken Haziran 2024’te bu rakam 20 bin 65’e yükseldi. 2023 yılı sonu itibarıyla AC şarj noktası sayısı 8 bin 320’den 2024 yılı Haziran ayında 12 bin 755’e yükseldi. DC şarj noktası sayısı ise 2023’te 3 bin 492’den 2024 yılı Haziran ayında 7 bin 310’a yükseldi. Şarj istasyonları toplam kurulu gücü 2023 yılında 645 MW olurken Haziran 2024’te bu rakam 1.209 MW’a çıktı.
Türkiye’nin yerli ve milli otomobili Togg’un devreye girmesi ve son olarak BYD’nin 1 milyar dolar değerindeki yatırım anlaşması çerçevesinde Türkiye’de yıllık 150 bin araçlık bir üretim tesisi ve AR-GE merkezi kurma çalışmalarına başlamasının, ülkedeki elektrikli araç pazarını da hareketlendireceği üzerinde duruluyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) da elektrikli araç ve şarj altyapısıyla ilgili önemli adımlar atıyor. EPDK, 25/12/2021 tarihinde yapılan kanun değişikliğiyle ilk yasal düzenlemeleri hayata geçirdi. Bu süreçte şarj ağı işletmeci lisansı konusunda da birçok başvuruyu değerlendiren EPDK, uygun şirketlere lisans vermeye başladı. Bu zamana kadar birçok lisans veren kurum, görevlerini yerine getirmediğini tespit ettiği bazı şirketlerin ise lisanslarını iptal etti. Bugün itibarıyla 169 şirket piyasada faaliyet gösteriyor. Mevzuata yeşil şarj istasyonları kavramının eklenmesiyle birlikte yenilenebilir enerji üretim tesisiyle bütünleşik şarj istasyonlarının kurulması ve sürdürülebilir, çevreye uyumlu bir ulaşım imkanı hedefleniyor.
EPDK’nın yayımladığı Elektrikli Araç ve Şarj Altyapısı Projeksiyonuna göre 3 farklı senaryo belirlendi. Bu kapsamda 2025’te düşük senaryoya göre 202 bin 30, orta senaryoya göre 269 bin 15 ve yüksek senaryoya göre 361 bin 893 elektrikli araç sayısına ulaşılacak. Elektrikli araç sayısında 2030’da düşük senaryoda 776 bin 362, orta senaryoda 1 milyon 321 bin 932 ve yüksek senaryoda 1 milyon 679 bin 600’e ulaşılacak.
2035’te ise elektrikli araç sayısı düşük senaryoda 1 milyon 779 bin 488, orta senaryoda 3 milyon 307 bin 577, yüksek senaryoda ise 4 milyon 214 bin 273’e çıkacak. Öte yandan, şarj altyapısına yönelik çalışmaların geliştirilmesiyle şarj istasyon ve soket sayılarında da artış bekleniyor. Şarj soketi sayısı 2025’te düşük senaryoya göre 34 bin 278, orta senaryoya göre 46 bin 70, yüksek senaryoya göre ise 61 bin 897 olarak hesaplanıyor.
2030 öngörüleri şarj soket sayısının düşük senaryoda 83 bin 543, orta senaryoda 142 bin 824 ve yüksek senaryoda 181 bin 274 olacağını işaret ediyor. Şarj soket sayısının 2035’te ise düşük senaryoya göre 146 bin 916, orta senaryoya göre 273 bin 76, yüksek senaryoya göre ise 347 bin 934 olması bekleniyor.
TÜRKİYE ELEKTRİKLİ ARAÇ PAZARINDA ÜST SIRALARDA OLABİLİR
Türkiye son yıllarda yükselen elektrikli araç satışları ve şarj altyapı çalışmalarıyla küresel arenada oyuncu olma yolunda ilerliyor. Bunun en büyük göstergesi de araç pazarının 2020’den itibaren hızla büyümeye başlaması. Pazarın büyümesinin en önemli faktörlerinden biri de Türkiye’nin ilk yerli ve milli otomobili Togg’un 2023 yılında seri üretime geçerek piyasaya sunulmasıyla hissedildi. Togg’un piyasaya girmesi elektrikli araçlar konusunda Türkiye’nin küresel rekabette önemli bir oyuncu olabileceğini gösteriyor. Aynı zamanda Türkiye, 2025 yılına kadar batarya üretim kapasitesini yıllık 15 GWh seviyesine çıkarmayı hedefliyor. Dış pazar potansiyeline bakıldığında ise AB’nin 2035 yılına kadar içten yanmalı motorlu araçların satışını yasaklama kararı Türkiye için önemli bir fırsat sunuyor. 2023 yılında Avrupa’ya 500 milyon dolar değerinde elektrikli araç ihracatı gerçekleştiren Türkiye’nin bu rakamı 2025 yılına kadar 2 milyar dolara çıkarabileceği tahmin ediliyor.
Elektrikli Araçlar
Almanya Elektrik Otomobillere Vergi İndirimi Yapmayı Planlıyor
Almanya’da Bakanlar Kurulu, elektrikli otomobillerin azalan satışlarını hızlandırılmış amortisman uygulamasıyla canlandırmak için vergi indirimini onayladı.
Yeni düzenlemeyle birlikte şirketler yeni satın aldıkları elektrikli ve nitelikli sıfır emisyonlu araçların değerinin %40’ına kadar olan kısmını satın aldıkları yıl vergi faturalarından düşebilecek. Bu ay parlamentoya sunulacak taslakta, şirketlerde elektrikli araç ödeneğinin kullanım sınırı 70 bin eurodan 95 bin euroya yükseltildi.
Hükümet, vergi indiriminin 2024-2028 arasında hazineye yıllık ortalama 465 milyon euroya mâl olacağını hesaplıyor.
Elektrikli Araçlar
Şarj ağı işletmeci lisansı sayısı 167’ye düştü
EPDK’nın Ağustos 2024 dönemindeki 3 toplantısında bir şirkete yeni şarj ağı işletmeci lisansı vermesi ve 3 şirketin lisansını iptal etmesiyle; piyasadaki şarj ağı işletmeci lisansı sahibi şirket sayısı 167’ye düştü.
Elektrikli araçlar için şarj ağı kurmak ve şarj hizmeti vermek isteyen şirket sayısı, Ağustos ayında 2 adet azalarak 167’ye düştü. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK), 22 Ağustos 2024 tarihli toplantısında; Akmercan Elektrik AŞ’ye “akmcharge” markası için 49 yıllık şarj ağı işletmeci lisansı verdi.
EPDK 01 Ağustos’taki toplantısında ŞH/12298-5/00166 lisans numaralı Türkerler Charging Station Enerji ve Şarj İstasyonları Sanayi Ticaret AŞ’nin Türkerler Power markası ile ŞH/122986/00167 lisans numaralı Yetaş Yıldırım Enerji Tedarik AŞ’nin Yılpower markasına verdiği lisansları iptal etti.
Kurul; 08 Ağustos’ta ise ŞH/12334/00177 lisans numaralı Tekno Metal Ürünleri İmalat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.’nin Tamşarj markası için verdiği lisansı da iptal etti.
Şarj hizmeti verecek olan şirketlerden 2022 yılında lisans alanların lisansları, lisans alma gereklilikleriyle ilgili değişiklik olmadığı sürece, 2071 yılına kadar; lisansı 2023’te onaylanan şirketlerin lisansları 2072 yılına kadar; lisansı 2024’te onaylanan şirketlerin lisansları ise 2073 yılına kadar şarj hizmeti verme iznine sahip olacaklar.
LİSANS SAYISINDA AZALIŞ BAŞLADI
Bugüne kadar şarj piyasasında iptal edilen ya da askıya alınan lisans olmadı. Ancak birleşme, devir ya da marka değişikliği gibi nedenlerle sonlandırılan lisans sayısı 28’e çıktı. Piyasadaki rekabetin neye benzeyeceğine dair öngörüler de bu azalışta etkili oluyor. Çeşitli nedenleriyle ilgili tartışmalar devam ederken, azalışın piyasa dengesini bulana kadar devam edeceği tahmin ediliyor.
Şarj ağı lisansı sonlandırılan şirketler ve şarj hizmeti markaları aşağıdaki gibi sıralanıyor.
- Armatec Enerji ve İnşaat Ltd. Şti. (Armatec)
- Zebra Elektronik AŞ (Voltrun)
- Özgüney Elektrik Ltd. Şti. (Aykon)
- Evtech Şarj Teknolojileri Sanayi ve Ticaret AŞ (Evtech)
- K Yatırım Enerji AŞ (K Otomotiv)
- Efamoda Tekstil AŞ (Cazador)
- Siha Enerji Teknolojileri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Royco)
- İmaj Dizayn Stüdyo Tanıtım ve Bilişim Sanayi Ve Ticaret AŞ (Design & Network İmaj)
- Arenya Enerji Yatırım Sanayi ve Ticaret AŞ (Arenya)
- Artı Kurumsal Kart ve Petrol Hizmetleri Ticaret Ltd. Şti. (KRNenerji Şarj İstasyonları)
- Forsel Elektrik Enerji İnşaat AŞ (Forsel Elektrik Enerji AŞ)
- Jetco Elektrik Elektronik Yüksek Teknoloji Hizmetleri AŞ (Kingpower)
- Logo Rental Filo Kiralama Turizm Oto Alım Satım AŞ (Ak Altun)
- Mir Solar Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Mirsolar)
- Enom Elektrikli Araç Şarj Sistemleri ie Enerji Ticaret AŞ (Özaltın Proje Mühendislik ve Enerji Üretim AŞ)
- Siyam Petrolcülük Sanayi ve Ticaret AŞ (Soil)
- Yiğit Akü Malzemeleri Nakliyat Turizm İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ (Yiğit Akü).
- AEG Madencilik Sanayi ve Ticaret AŞ (Ecofactor).
- Teknovus Şarj Teknolojileri AŞ (Teknovus)
- Hanesel Demirbaş Enerji Çözümleri Ticaret AŞ (Modoration)
- İstmar Tem Gayrimenkul Yatırım İnşaat ve Ticaret AŞ (Vegamaxi)
- Klaus Miller Yenilenebilir Enerji Sistemleri AŞ (Klaus&Miller)
- Evoltt Enerji Akıllı Şarj Çözümleri Sanayi ve Ticaret AŞ (Depower)
- Elektrotime Enerji Ltd. Şti. (Maraba)
- BK Bioforce Enerji ve Teknoloji AŞ (Bioforce)
- Yetaş Yıldırım Enerji Tedarik AŞ (Yılpower)
- Türkerler Charging Station Enerji ve Şarj İstasyonları Sanayi Ticaret AŞ (Türkerler Power)
- Tekno Metal Ürünleri İmalat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Tamşarj).
Lisans sayısındaki azalmanın nedenlerinden biri, lisans gereklerini süresi içinde yerine getiremeyen şirketlerin varlığı. Öte yandan EPDK, lisans almak için gereken şart sayısını arttırmakla ilgili çalışmalar yürütüyor. EPDK bir yandan kurulu tesislerin lisansa uygunluğuyla ilgili denetimleri de sıkılaştırmayı planlıyor.
Halen şarj ağı işletmeci lisansı almak için asgari 50 adet şarj ünitesi kurma zorunluluğu bulunuyor. 2024 yılı sonuna kadar bu şartın 150 üniteye çıkarılması bekleniyor. Lisans almak ve lisans sahipliği şartlarını sürdürmek zorlaştıkça lisans iptalleri ile birleşme ve devir işlemi sayısının da artmasını bekleniyor.
ŞARJ AĞI İŞLETMECİLERİ VE MARKALARI
İlk kez şarj ağı işletmeci lisansının verildiği 26 Mayıs 2022 tarihinden bugüne kadar lisans alan ve lisansları halen yürürlükte olan 167 şirketin unvanları ile şarj hizmeti alanında kullanacaklarını bildirdikleri markalar, kronolojik lisans alış sırasına göre aşağıdaki gibi listelendi.
- RHG Enertürk Enerji Üretim ve Ticaret AŞ (Enertürk RHG Enerji)
- Kalyon Electrical Vehicle Enerji Yatırım AŞ (Kalyon / Oncharge)
- En Yakıt AŞ (En yakıt)
- FCTR Elektrikli Araçlar Enerji Teknolojileri ve Hizmetleri AŞ (Ecoconnect)
- EVS Elektrikli Şarj Sistemleri Sanayi ve Ticaret AŞ (Sharz Net)
- ZES Dijital Ticaret AŞ (Zes)
- Otojet Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Şarjet / Otojet / Otojet Güzel Enerji)
- CW Enerji Mühendislik Ticaret ve Sanayi AŞ (CV Enerji)
- Trugo Akıllı Şarj Çözümleri Sanayi ve Ticaret AŞ (Trugo)
- Wat Mobilite Çözümlerı Teknoloji ve Ticaret AŞ (Wat)
- Eşarj Elektrikli Araçlar Şarj Sistemleri AŞ (Eşarj)
- Astor Enerji AŞ (Astor)
- ZEY Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Green Science)
- Neva İç ve Dış Ticaret AŞ (Neva Şarj)
- Petrol Ofisi AŞ (E-POwer)
- Turuncu Mühendislik Elektrik Taahhüt Sanayi ve Dış Ticaret Ltd. Şti. (Turuncu Mühendislik)
- White Rose Motor Sanayi ve Otomasyon Ticaret Ltd. Şti. (White Rose)
- Green Watt Enerji Üretim İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ (Greenwatt)
- Dumanoğlu Enerji Yatırım AŞ (Swapp)
- Elaris Enerji Yatırımları Aş (Elaris)
- STL Solar Enerji AŞ (Samuray)
- Beefull Enerji Teknolojileri AŞ (Beeful)
- Vizyoneks Bilgi Teknolojileri AŞ (Vizyoneks)
- Tora Teknik Hizmetler İşletme AŞ (Tora)
- Aksa Müşteri Çözümleri AŞ (Aksa Şarj)
- Özka Enerji Yatırımları AŞ (Plego Advertise Charge)
- Mithra Pod Elektrik ve Elektronik Otomasyon Sistemleri İmalat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Mithra Pod)
- Verdepunto Enerji Sistemleri Sanayi ve Ticaret AŞ (Ar Armaksis / Ar Verdepunto)
- Yeni Model Yapay Zeka ve Robotik Teknoloji Hizmetleri AŞ (FastGo)
- Spur Enerji Yatırımları Sanayi ve Ticaret AŞ (Carbonage)
- Evcil Yatırım Mühendislik Mimarlık Ltd. Şti. (Evcil Mühendislik)
- Anttech Bilişim ve Akaryakıt AŞ (Petroo)
- Karakuşlar Halı Tekstil Sanayi ve Ticaret AŞ (Halıca)
- Antkem Gıda Turizm Makina Sanayi ve Ticaret AŞ (Antkem)
- Gioev İstasyonları İşletmeleri AŞ (Gioev)
- Full Elektrikli Araçlar Şarj Ağı İstasyonları İşletmeciliği Enerji Ticaret ve Sanayi AŞ (Multi Force)
- Vitalen Enerji AŞ (Vitalen)
- İstasyon Şarj Hizmetleri AŞ (Estasyon)
- RDS Gayrimenkul Danışmanlık AŞ (Bibutton)
- ERC Sistem Elektrik Makina İmalat Taahhüt Sanayi ve Ticaret AŞ (ERC Sistem)
- Solarpark Danışmanlık Turizm Mühendislik Enerji Üretim İnşaat İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Açıkel Autoşarj)
- Proşarj Araç Şarj Sistemleri Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Getasolar)
- Form Elektrik İnşaat Mühendislik AŞ (Epsis)
- Monokon Elektrik Sanayi ve Ticaret AŞ (Monokon Elektrik)
- Pirim Gıda ve Meşrubat Sanayi ve Ticaret AŞ (Pirim Gıda)
- Solarşarjet Enerji ve Elektrikli Araç Şarj Sistemleri AŞ (Clixolar)
- 360 Enerji AŞ (360 Enerji)
- MCZ Teknoloji Enerji AŞ (Alaska)
- Tunçmatik Şarj Teknolojileri AŞ (Tunçmatik)
- Gersan Şarj Sistemleri Sanayi ve Ticaret AŞ (G-Şarj)
- İnterdata Veri Merkezi ve Entegrasyon Hizmetleri AŞ (Interdata)
- FZY Enerji Şarj Sistemleri AŞ (FZY Energy)
- Arcona Teknoloji AŞ (Arcona Consultancy)
- Charge Laboratory Mobility Teknoloji AŞ (B-Charge)
- RST Teknoloji Hizmetleri ve Enerji Sanayi Ticaret AŞ (RST Charge Point)
- Fotec Enerji Teknolojileri AŞ (Fotec)
- Lumhouse Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Lumhouse).
- Blue Akaryakıt Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Petrodem)
- Manas İplik Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Mycharge)
- Atay Güç ve Enerji Sistemleri İmalat Sanayi Ticaret Ltd. Şti. (Ecobox)
- Şarjplus Elektrikli Araç Şarj Sistemleri Ltd. Şti. (Şarjplus)
- Eskişehir Endüstriyel Enerji Elektrik Üretim AŞ (EEE)
- Bölgem Mühendislik İnşaat Elektrik Makine Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Bölgem Plus)
- Bladeco Alüminyum Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Bladeco)
- Borenco Şarj Teknoloji Yatırımları Ticaret AŞ (Borenco)
- Promaster Danışmanlık Ltd. Şti. (Tech Care / Promaster)
- TT Ventures Proje Geliştirme AŞ (The Giftad)
- Volnet Enerji Sistemleri Sanayi Ticaret AŞ (Volti)
- Voltgo Şarj Hizmetleri AŞ (Voltpo)
- Tripy Mobility Teknoloji AŞ (Waygo)
- İspirli Şarj Hizmetleri Ticaret AŞ (İspirli)
- Artaş Enerji Yatırımları Sanayi ve Ticaret AŞ (Avrupakent Enerji)
- Solar Araç Şarj Hizmetleri AŞ (Solarşarj)
- Aydem Plus Enerji Çözümleri Ticaret AŞ (OtoWatt)
- Arsima Yenilenebilir Enerji AŞ (Arsima)
- Konya Elektrikli Araçlar AŞ (Karbon Nötr Konya)
- Migen Enerji ve Elektrikli Araç Şarj Hizmetleri AŞ (Everstart)
- Zeplin Turizm Taşımacılık Yatırım Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Zeplin)
- Ayhan Teknoloji ve Otomasyon Çözümleri AŞ (Aostechnology)
- Mionti Enerji ve Teknoloji AŞ (Toger)
- Fortis Enerji Elektrik Üretim AŞ (Fortis Enerji)
- Goşarj Electrical Enerji Yatırım AŞ (Dynopower)
- Green Şarj İstasyonları Kurulum AŞ (Green Şarj İstasyonları)
- GS Mar Elektrik ve Elektronik Cihazlar Sanayi Dış Ticaret AŞ (GSM Charge)
- Filoport Araç Kiralama ve Servis AŞ (Onlife)
- Alfamet Tekstil Sanayi Dış Ticaret Ltd. Şti. (Adze)
- Dicle Kök Enerji Yatırım AŞ (Otopriz)
- Magicline Enerji Sistemleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Magic Line)
- Köfteci Yusuf Hazır Yemek Temizlik Canlı Hayvan Et Mamülleri Entegre Gıda İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret AŞ (Köfteci Yusuf)
- Ultrametrik Enerji Bilgisayar İnşaat Kuyumculuk Gıda Sanayi ve Dış Ticaret Ltd. Şti. (Vale)
- ASM Dekorasyon Mobilya Granit Mermer İnşaat Sanayi Ticaret Ltd. Şti. (Önizşarj)
- Rönesans Şarj İstasyon Enerji Yatırımları AŞ (Rönesans Holding)
- Doğuş Dijital Enerji Ltd. Şti. (dgdoğuşgıda)
- OTP Oğultürk Pano İmalat İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Oğultürk Pano)
- Energy Şarj İstasyon İşletmeciliği AŞ (Energy Enerjik)
- Smart Solargize Yeşil Mobilite Enerji AŞ (Solargize)
- Enerjiturk Enerji Yatırım AŞ (Türkşarj)
- Power Elektronik Sanayi ve Ticaret AŞ (Power Elektronik Sanayi ve Ticaret AŞ)
- Ekos Mobilite Çözümleri Teknoloji Ticaret AŞ Şirketi (Ekos)
- Meis Charge Teknolojileri AŞ (Meis Charge)
- Tunalar Otomotiv Ticaret AŞ (Tunalar)
- Tüvtürk Kuzey Taşıt Muayene İstasyonları Yapım ve İşletim AŞ (Tüvtürk / Güven Verir / Değer Katar / Tüvtürk Araç Muayene)
- Tesla Motorları Satış ve Hizmetleri Ltd. Şti. (Tesla)
- Art In Systems Bilişim Teknolojileri Ticaret Limited Şirketi (Art-In Systems / Xşarj)
- Incharge Elektrikli Araçlar Hizmetleri AŞ (Incharge Electric Vehicle Charging Systems)
- Minus Energy Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Minus Energy)
- Hunat Enerji Yatırım ve Danışmanlık Sanayi Ticaret AŞ (K-Şarj)
- Global Inovatif Enerji Teknolojileri AŞ (Energy Charging Operator Network Econ)
- Mod Malkarlar Otomotiv Sanayi Ticaret Ltd. Şti. (E-Mod Mobil Şarj İstasyonu)
- Shell & Turcas Petrol AŞ (Shell)
- Foks Enerji AŞ (Cavalier)
- Shu Arge İnovasyon ve Bilgi Teknolojileri AŞ (Chargeinn)
- Er Elektronik Sanayi ve Ticaret AŞ (Gel Dol)
- Charge Teknoloji Sanayi ve Ticaret AŞ (Electrise)
- Şarjmatik Enerji Bilişim Ltd. Şti. (Şarjmatik)
- Maksem Elektro Şarj AŞ (Maksem Elektro)
- 2M Elektrikli Araç Şarj Ağı ve İstasyon İşletmeciliği AŞ (RSşarj)
- Beyttürk Enerji Üretim ve Ticaret AŞ (Beyttürk)
- Obişarj Elektrikli Araç Şarj Sistemleri AŞ (Obişarj)
- Emea Energy Teknoloji AŞ (Nofuto)
- Voltrun Enerji AŞ (Voltrun)
- D-Rect Charge Elektrik Enerji Sanayi ve Ticaret AŞ (Rug Page)
- Doğuş Şarj Sistemleri Pazarlama ve Ticaret AŞ (D-Charge)
- Egesarj Şarj Üniteleri Elektrik Üretim AŞ (Checkpoint)
- Akköprülü Otomotiv İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ (Akköprülü)
- HES Group Enerji İnşaat ve Sanayi Ticaret AŞ (HES Group)
- Mas Sınai ve Ticari Yatırımlar AŞ (3a)
- TCDD Teknik Mühendislik ve Müşavirlik AŞ (U-Şarj)
- KLR Enerji Sistemleri Sanayi ve Ticaret AŞ (KLR)
- MYZ Bilgisayar Otomotiv İnşaat Petrol Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Myzco)
- Greenleaf Yenilenebilir Enerji Sistemleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Acropol)
- PlugInn Elektrikli Taşıtlar Şarj Sistemleri ve Yazılım Hizmetleri Sanayi Ticaret AŞ (PlugInn)
- Santa Solar Enerji Ltd. Şti. (Santa Energy Solar Energy Systems)
- Asplus Şarj İstasyonları İşletmeleri AŞ (Asplus)
- Mercury Şarj Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Mercury)
- Desa Enerji Elektrik Üretim AŞ (Desa Enerji)
- Gezcar Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (GezCar)
- Ovolt Şarj Teknolojileri Sanayi ve Ticaret AŞ (Öztürk Enerji)
- Başer Otomotiv Petrol İnşaat Kiralama AŞ (Başer Enerji)
- PGD Enerji Yatırımları Sanayi ve Ticaret AŞ (Plug&Drive)
- Quick Enerji AŞ (Telligrup)
- Federal Elektrik Yatırım ve Ticaret AŞ (Royal)
- Tayran Grup İnşaat AŞ (Tayran AŞ)
- Porty Smart Tech Teknoloji AŞ (Porty)
- Akden Gemi İşletmeciliği ve Denizcilik Ticaret Ltd. Şti. (Mypower)
- Ziraat İşletme Yönetimi ve Gayrimenkul Geliştirme AŞ (Ziraat İYGG)
- Mywest İnşaat Turizm Gıda Tarım Hayvancılık Reklam Eğitim Tekstil Medikal Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. (Sunlight)
- Orbit Enerji Haberleşme Teknoloji Sanayi ve Ticaret AŞ (Orbit Enerji)
- Altunkaya Enerji ve Şarj Teknolojileri AŞ (Evtech)
- Avel Enerji Üretim AŞ (Gladsome)
- Yeni Sürdürülebilir Enerji Teknolojileri ve Üretimleri AŞ (Ekojet)
- Sky World Solar Enerji Anonim Şirketi (Ag Alza Galvaniz)
- Karkın Enerji Ticaret ve Sanayi Ltd. Şti. (Acrobat)
- Şarjzone Enerji ve Elektrikli Araç Şarj Sistemleri Sanayi Ticaret AŞ (Kapsam)
- Ntechnic Elektronik Sanayi Ticaret AŞ (Polestar)
- Kainat Hybrid Energy Stations Araç Şarj Hizmetleri AŞ (Kainat Hybrid Energy Solutions)
- Evbee Elektrikli Araç ve Şarj Sistemleri Enerji Mühendislik Arge Sanayi Ticaret AŞ (Evbee)
- Başarı Global Savunma Sanayi Teknolojileri AŞ (Aktif Şarj)
- Jetco Elektrik Elektronik Yüksek Teknoloji Hizmetleri AŞ (Hızzlan Charge / N’Drive)
- Max Charge Şarj Teknoloji AŞ (maxcharge)
- 3SM Şarj İstasyonları Sanayi ve Ticaret AŞ (Şarjen)
- Koçaslanlar Akaryakıt Enerji Petrol Ürünleri Sanayi Ticaret Ltd. Şti. (Al alır mısın)
- Mehmetçik Enerji Grubu AŞ (Mehmetçik Enerji, Grubu).
- Enay Enerji Gıda AŞ (Biogreen)
- Spectrum Girişimcilik Yatırımcılık Yazılım Danışmanlık AŞ (Spectrum Girişimcilik)
- CTG Elektrik AŞ (CTG Elektrik)
- Akmercan Elektrik Doğal Gaz Yatırımları AŞ (Akmcharge).
Elektrikli Araçlar
Trugo’dan mobil şarj istasyonları yolda
Togg’un %100 iştiraki Trugo, elektrikli araç kullanıcılarına 45 dakika içinde ulaşabilecek ve yaklaşık 100 kilometrelik menzil sağlayacak şekilde güç aktarabilecek mobil şarj istasyonları kuracak.
Yerli şarj istasyonu operatörü Trugo, EVbee işbirliğinde elektrikli araçlar için mobil şarj istasyonları sunacağını duyurdu. Mobil istasyonlar, kullanıcılara 45 dakika içinde ulaşabilecek ve yaklaşık 100 kilometrelik menzil sağlayacak şekilde güç aktarabilecek.
Trugo, ilk etapta İstanbul, Ankara ve İzmir’de 6 mobil istasyon kullanıma sunacak. Yıl sonuna kadar istasyon sayısının 20’ye çıkarılması hedefleniyor.
-
PETROL4 gün önce
SOCAR Energy School’da Üçüncü Dönem Başlıyor
-
Güneş Enerjisi4 hafta önce
Erdemir Şanlıurfa’da güneşe 2,4 milyar dolar yatıracak
-
Yenilenebilir Enerji4 hafta önce
Nordex ve Akfen’den yenilenebilir enerjide dev iş birliği
-
PETROL5 gün önce
Oruç Reis, Somali’de 3 boyutlu sismik çalışma yapacak
-
PETROL4 gün önce
Tüpraş Tüm Rafinerilerinde Randevu Sistemi ve Temassız Satış Uygulamasını Devreye Aldı
-
Sektörel5 gün önce
ABD kömürünün ilacı Asya ve Afrika mı?
-
PETROL4 gün önce
Aytemiz Vaay ile %4’e Varan Akaryakıt İndirimi
-
Rüzgar Enerjisi5 gün önce
Edirne’de 30 MW’lık depolamalı RES kurulacak